Основна інформація

Тип документу
Експертиза проекту
Реєстраційний номер в ЄДЕССБ
EX01:0666-2521-4205-2650
Версія документу
№1
Статус реєстрації
Зареєстровано (автоматизована дія Системи)
Статус документу
Архівний
Документ
№04-0079/01-22 від 29.09.2023
Орган, що видав
Філія ДП "Укрдержбудекспертиза" у Дніпропетровській області (35919121) Версія №1 Статус (поточна)
Назва об’єкта
«Гірничий департамент. Шламове господарство. Рудозбагачувальна фабрика. Реконструкція хвостосховища «ІV карта» з нарощуванням дамб обвалування до відм. + 171,0 та + 176,0 м. 50026, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Збагачувальна, 95». Коригування
Код проектної документації
PD01:6416-4644-8784-3683 Зміни №2 №13023.Р2-1а,2 від 2018-08-01 (видав ДІ"УКРНДІВОДОКАНАЛПРОЕКТ")
Напрям експертизи
З питань міцності, надійності, довговічності, З питань санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, З питань охорони праці, З питань екології, З питань пожежної безпеки, З питань техногенної безпеки, З питань енергозбереження, З питань інженерно-технічних заходів цивільного захисту, З питань інженерного забезпечення
Головний експерт проекту
Пирожков Олександр Васильович (АЕ 000136, АЕ 006419 )

Кошторисна вартість

Інформацію не зазначено

Кошторисна вартість за чергами

Інформацію не зазначено

Адреса

Адреса Адреса згідно експериментального порядку Наказ
Дніпропетровська обл., Криворізький район, Криворізька територіальна громада, м. Кривий Ріг (станом на 01.01.2021), вулиця Збагачувальна, 95 не присвоювалась не призначалась

Інформація про замовників

Правовий статус Назва
Юридична особа ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ" (24432974)

Об’єкти будівництва

Інформацію не зазначено

Відповідальні особи

Посада Напрям експеритизи ПІб
Відповідальний експерт З питань інженерно-технічних заходів цивільного захисту
Ященко Віталій Васильович (АР 001280, АЕ 001014, АЕ 006660, АР 019241, АЕ 007259)
Відповідальний експерт З питань експлуатаційної безпеки
З питань охорони праці
З питань інженерного забезпечення
ФЕДОРОВИЧ ЛІАНА ЮРІЇВНА (АЕ 002864, АЕ 006478)
Архітектор З питань архітектури
Безик Наталія Миколаївна (АА 000385)
Експерт (фахівець) Розділ електрообладнання та електроосвітлення
Лось Б.Г.
Експерт (фахівець) З питань інженерного забезпечення
Шевченко Наталія Павлівна
Відповідальний експерт З питань екології
КАРПЕНКО ІРИНА АНАТОЛІЇВНА (АЕ 006454, АЕ 000073)
Відповідальний експерт З питань пожежної безпеки
З питань техногенної безпеки
СУПРУН ОЛЕКСІЙ ВАСИЛЬОВИЧ (АЕ 000167, АЕ 006423)
Відповідальний експерт З питань санітарного і епідеміологічного благополуччя населення
БОНДАР ВІТАЛІЙ ОЛЕКСАНДРОВИЧ (АЕ 006452, АЕ 000020)
Відповідальний експерт З питань енергозбереження
БУХАРОВА ОЛЕНА ЮРІЇВНА (АЕ 006534, АЕ 000026)
Головний експерт проекту З питань міцності, надійності, довговічності
Пирожков Олександр Васильович (АЕ 000136, АЕ 006419)

Інформація про проєктну документацію

Реєстраційний номер
PD01:6416-4644-8784-3683
Орган, що видав
ДІ"УКРНДІВОДОКАНАЛПРОЕКТ" (02494911)
Вид будівництва
Реконструкція
Перелік видів робіт, виконаних проектувальником (генпроектувальником)
Загальні положення, технологічні рішення, гідротехнічні рішення, генеральний план та споруди транспорту, архітектурно-будівельні рішення, електротехнічні рішення, автоматизована система контролю рівня, зв'язок та сигналізація, , опалення та вентиляція, організація будівництва, зведені кошторисні розрахунки по чергах, об’єктні та локальні кошториси і розрахунки, розрахунок хвилі прориву, автоматизовані системи раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення, інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільна оборона), оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС)
Кількість стадій проектування
Дві стадії
Поточна стадія проектування
проект (П)
Код ДКБС
2301.4 Споруди підприємств з добування та збагачення рудної сировини для виробництва чорних металів
Об'єкт споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії?
Ні
Належність майнових прав на проектну документацію (право змінювати проектну документацію)
Проектувальник
Дата договору на розробку документації
01.08.2018
Номер проектної документації
13023.Р2-1а,2
Статус документа
Архівний

Додаток до експертного звіту

 

Коригування проекту   (об’єкт 13023.Р2-1а,2-К) виконано Українським державним науково-дослідним і проектно-вишукувальним інститутом «УКРНДІВОДОКАНАЛПРОЕКТ»  (юридична адреса: 02660, м. Київ, вул. Віталія Шимановського, 2/1), головний інженер проекту –  Дзюндзя Т.В. (кваліфікаційний сертифікат інженера-проектувальника  серії АР № 018206  від 14.12.2021) в 2023 році на підставі:

містобудівних умов та обмежень для проектування об’єкту будівництва від 03.12.2018 № 101 (MU01:0223-4588-6951-1570 від 03.12.2018); 

технічних умов на приєднання до інженерних мереж №912-9 від 05.05.2023 р.;

завдання на проектування, затвердженого замовником;

завдання на коригування, затвердженого замовником від 01.06.2023.

 

Клас наслідків (відповідальності) об’єктівСС3, СС2, СС1

Сукупний показникСС3.

 

У складі проектної документації наданий висновок по оцінці впливу на довкілля Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 22.10.2020    21/01-2019493370/1.

 

 

СТИСЛИЙ ЗМІСТ ОСНОВНИХ  ПРОЕКТНИХ РІШЕНЬ

 

Гірничо-збагачувальний комплекс є діючим структурним підрозділом гірничого департаменту ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг». В адміністративному відношенні гірничий департамент знаходиться в південній частині м. Кривий Ріг Дніпропетровської області, на землях Інгулецького району м. Кривий Ріг та Широківського району Дніпропетровської області.

Територія розташування існуюче хвостосховище «IV карта», що знаходиться на землях Широківського району Дніпропетровської області та міста Кривий Ріг на земельній ділянці площею 384,15 га (із них 276,83 га землі Широківського району, 107,32 га – землі міста Кривий Ріг (Інгулецький район м. Кривий Ріг). Яруси нарощування хвостосховища з позначками дамби +171,0 та +176,0 м займатиме площу 160,0 га та не буде виходити за межі контуру раніше виділених земельних ділянок.

Проект «Гірничий департамент. Шламове господарство. Рудозбагачувальна фабрика. Реконструкція хвостосховища «ІV карта» з нарощуванням дамб обвалування до відм. + 171,0 та + 176,0 м. 50026, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Збагачувальна, 95» був розглянутий філією ДП «Укрдержбудекспертиза» у Дніпропетровській області у 2020 році  та виданий позитивний експертний звіт від 02.11.2020 № 04-0051/01-20

Коригуванням  проекту  передбачено зміну черговості будівництва, а також пускових комплексів: замість  двох  черг будівництва, передбачених попереднім  проектом, запроектовано чотири  черги  будівництва, внесені зміни у кількість та склад пускових комплексів І черги будівництва.   Внесені  зміни в проектні рішення  окремих  споруд та  інженерних  комунікацій, виключено  раніше запроектований  пульт силового управління   ПСУ 6/0,4 кВ.

Внесення  змін  в  конструкції  дамб  проектом  коригування  не передбачено.

Відповідно до коригування передбачено  наступні черги будівництва  з  відповідними  пусковими  комплексами:

Перша черга – відмітка 171,0 м:

1  пусковий  комплекс.  Дамби  обвалування. Південний  блок карт. Північний блок  карт;

2 пусковий комплекс.  Водоскидна  споруда  №6 (контроль рівня води  перенесено в третю  чергу);

3   пусковий  комплекс.  Дамба  в  районі  водоскидної споруди №6;

4   пусковий  комплекс.  Тампонаж водоскидної споруди №5;

5   пусковий комплекс.  Зовнішнє електроосвітлення;

6   пусковий комплекс.  Експлуатаційна  автодорога;

8   пусковий комплекс.  Реконструкція  дренажної  насосної станції №2;

9   пусковий комплекс.  Реконструкція дренажного колектора №1;

 Друга  черга – відмітка  176,0 м:

1   пусковий  комплекс.  Дамби обвалування з відміткою 176,0 м;

2   пусковий  комплекс.   Експлуатаційна автодорога;

Третя черга.  Контроль рівня води;

Четверта  черга.  Кабельна естакада.

Вихідні дані  на  проектування  доповнені  завданням  на  коригування проекту,  технічними  умовами  на  електропостачання  ДНС-1,2,  ВС №6  на  зовнішнє  електроосвітлення  замінено на  нові  загальні  технічні  умови  на  електропостачання  (коригування  проекту);  технічні  умови  на  будівництво  ПСУ-6/0,4 кВ  замінено на  технічні  умови на  розробку  проектної  документації  по  заміні ввідних  кабельних  ліній  6кВ підстанції  РП-32  з  підстанції  35/6 кВ  ПНС-2 та  будівництво нової  кабельної  естакади;  додані  Протокол №1  технічної  наради  та  відомість  обсягів  робіт  по естакаді  та кабельно-провідникової продукції;  доповнено  «Технічний  звіт  про  стан  гідротехнічних споруд  хвостового  господарства  технічного  департаменту  ПАТ  «АрселорМіттал Кривий Ріг»  за  2020  рік,  ПАТ  «АрселорМіттал Кривий Ріг»  за  2021  рік.

В  проектну  документацію також  внесені наступні  зміни:

Розділ  «Загальні положення»  В систему гідравлічного  транспорту  хвостів  внесені  зміни щодо існуючого  обладнання  та  існуючої  схеми  гідротранспорту  та  доповнення  таблицями  2.2.2;  у відомості про черговість будівництва та  пускові  комплекси  внесені  зміни щодо  доповнення  та  виключення  пускових  комплексів;  у     основні  техніко-економічні  показники  об’єкта внесені  зміни в  таблиці  4.2 та  4.3  щодо  потреби  в  електричній енергії,  тривалості  будівництва,  вартості  будівництва,  витрати  на  природоохоронні  заходи,  вартості  основних  фондів  будівництва,  трудомісткості  будівництва;  відкоригований  розрахунок   класу наслідків (відповідальності);

Розділ  «Гідротехнічні рішення» – виключене рішення щодо  реконструкції  ДНС №1;  внесені  зміни щодо  конструкцій  водовипусків  з  карт;

Розділ  технологічні  рішення – виконані  нові  оптимізовані  розрахунки  систем  гідротранспорту  з  урахуванням  існуючого  обладнання  та існуючої  системи гідротранспорту;  змінені  діаметри  магістральний  пульпопроводів  з  720х12  на  820х12; збільшена  довжина розподільчих  пульпопроводів  для  діаметру  820х12 мм у І  черзі  будівництва і  для  діаметрів  1220х12 мм, 820х12 мм,  630х12 мм у  ІІ черзі  будівництва;  виключені  пульпопроводи  діаметром  1020х12 мм  у  ІІ  черзі  будівництва;  змінена  траса водовідвідних  трубопроводів;

Розділ  «Архітектурно-будівельні рішення» – інженерна  підготовка доповнена відомостями  з  інженерних  вишукувань  щодо  ділянки  в  районі  ПНС-4;  внесені  зміни  щодо  виключення  будівництва  ПСУ-6/0,4 кВ  та  перенесення  до  ІV  черги будівництва  кабельної  естакади;  внесені  зміни  в  конструкцію  кабельної  естакади;  внесені  зміни  що  до конструкцій  водовипусків;

Розділ  «Електротехнічні  рішення» – вихідні данні  для  проектування  доповнені  технічними  умовами  на  електропостачання  ДНС-1, 2,  ВС №6,  на  зовнішнє  освітлення  замінено  на  нові  загальні  технічні  умови на  електропостачання  (коригування  проекту),  технічні  умови  на  будівництво   ПСУ-6/0,4 кВ    замінено  на  технічні  умови  на  розробку  проектної  дрокументації  по  заміні  ввідних  кабельних  ліній  6 кВ  підстанції  35/6 кВ  ПНС-2  та  будівництво  нової  кабельної  естакади,  внесені  зміни  в визначення  розрахункових  навантажень  внесені  зміни  щодо  КТП відповідно до  змінених  технічних  умов,  змінена структурна схема  електропостачання  6/0,4 кВ;

Розділ  «Автоматична  система контролю  рівня» – передбачені зміни  щодо  черг  будівництва, виключені  заходи щодо  ДНС-1,  внесені  зміни  щодо  марки  та виробника   розділюю чого трансформатора;

Розділ  «Зв'язок  та  сигналізація» – виключено  сигналізацію ДНС-1, змінена  марка світло-звукового  оповіщувача;

Розділ «Опалення  та  вентиляція» – виключені  проектні  рішення  щодо 
ПСУ-6/0,4 кВ;

Внесені  зміни  в  креслення  генерального плану, в  відомості  про  обсяги  робіт, в техніко-економічні  показники  проекту;

Виконане  коригування  тому  2 «Креслення»,  тому  3  «Проект організації будівництва», кошторисної  документації  і  зведеного  кошторисного  розрахунку;

Відповідно до ДБН В.1.2-4:2019 розроблено окремий розділ інженерно – технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) та ОВНС.

Проектом реконструкції передбачається: влаштування карт шляхом зведення внутрішніх та розділяючих дамб; влаштування інженерних мереж, трубопроводів, водоскидних споруд, зведення дамб обвалування, огороджуючих, струмененапрямних та розділяючих; реконструкція і переукладання споруд гідротранспорту пульпи та споруд зворотного водопостачання; виконання заходів по відводу фільтраційних вод. Нарощування дамб обвалування планується виконувати шляхом пошарового відсипання тіла дамби з хвостів, з подальшим закріпленням гребеня, верхового відкосу та низового відкосу дамби шаром кварциту. Для захисту прилеглих територій від фільтраційних вод передбачається реконструкція дренажної насосної станції №2 та реконструкція дренажного колектору № 1.

Згідно  з  матеріалів  проекту  і  « Проект.  Інженерні  вишукування.  Інженерно – геологічні  роботи.  Науково технічний  звіт»  Реконструкція хвостосховища ІV  карта  з  нарощуванням  дамб  обвалування  до  відм.+171,0м  та  +176,0м  50026,  Дніпропетровська  область,  м. Кривий Ріг,  вул. Збагачувальна,  95.  ПАТ «АрселорМіттал Кривий  Ріг»,  шифр  13023.Р2-1а,2-В.ІГ,  що  виконаний  ДІ «УКРНДІВОДОКАНАЛПРОЕКТ»,  відповідальний  виконавець  Кравчук І.М.  (кваліфікаційний  сертифікат  серії  АР №000841  від  06.06.2012),  в  2018 році, хвостосховище «ІV  карта» розташоване у  Широківському  районі  Дніпропетровської  області.

Територія  хвостосховища  приурочена  до  водорозділу  та  лівого  борту  крупної  балки  Грушуватої,  яка  є  лівобережною  притокою  р. Інгулець,  а  також  до  верхівꞌїв  її  відгалуження – балки  Волчище  і  межує  на  заході  з  хвостосховищем  «І  карта»  АТ  «ПівдГЗК»,  на  півночі – з  «Дальніми»  відвалами  та  відпрацьованим  хвостосховищем  НКГЗК у  балці  Грушуватій,  на  півдні – з  сільгоспугіддями,  на сході – з  селищем  «Миролюбівка».

У  геоморфологічному  відношенні територія  хвостового  господарства  знаходиться  в  області  межування  Придніпровської  височини  та  Причорноморської  западини.  Місцевість  являє  собою  степову  рівнину,  яка  розчленована  долинами  річок  Інгулець, Саксагань,  Вісунь  та  іншими балками  і  ярами  та  має  поступовий  загальний  уклін  на  південь,  у  бік  Причорноморської  западини.

У  результаті  техногенної  діяльності  природний  рельєф  зазнав  суттєвих  змін – балки  були  зашламовані,  огороджені  дамбами – і  у  подальшому  формувався  послідовним  нарощуванням  дамб і  гребель  хвостосховищ  з  улаштуванням  систем  гідротранспорту  для  забезпечення  їх  експлуатації.

У  геологічній  будові  території  приймають  участь  четвертині техногенні, алювіально-делювіальні  та  лесоподібні  відклади,  які  залягають  на  корінних  породах  неогену  та  палеогену.  Товща  осадових  відкладів  покриває  кристалічний  фундамент  докембрію.

Домінуюче  положення  в  розрізі  займають  техногенні  грунти  різного  походження.  Вихідними  породами для  насипних грунтів,  що  складають  первинну  дамбу,  є  лесоподібні суглинки  та  червоно-бурі  глини.  Дамби  обвалування  насипалися  з  пісочних  фракцій  хвостів  і  закріплювалися  шаром  з уламків  кварцитів.  Шлами  в  чаші  хвостосховища  за  літологічним  складом  відносяться  до  пісків  від  пилуватих  до  крупних, супісків,  суглинків  і  глин.  Неогенові  утворення  представлені  вапняками  та  пісками  сарматського  та  понтичного  ярусів, які покривають  товщу  харківських  та  київських  глин палеогену.

За матеріалами  виконаних вишукувань і  архівних  матеріалів  попередніх  вишукувань  визначені  фізико-технічні  характеристики  грунтів  і  виконані   схеми  розташування  свердловин  і  інженерно-геологічні  розрізи.

У  грунтовій  товщі  виділені  18  інженерно-геологічних елементів.  За  результатами  вишукувань  були  уточнені  фізико -  механічні  властивості  техногенних  грунтів,  лесоподібних  суглинків  та  червоно-бурих  глин.

Гідрологічні  умови  характеризуються  наявністю 2  водоносних  горизонтів.  Горизонт  підземних  вод  приурочений  до   техногенних,   алювіально-делювіальних  та  лесоподібних  відкладів.  На період вишукувань  (вересень – жовтень  2018 року)  рівень  підземних  вод  був  зафіксований на відмітках  від  158,0 м  у  чаші  хвостосховища  до  88,7 м  у  нижньому   бꞌєфі.  Другий  горизонт  приурочений  до  пісків  та  вапняків  сарматського  та  понтичного  ярусів,  які  утворюють  єдиний  водоносний комплекс,  регіональним водотривом  якого  слугують  київські  глини.

За  хімічним  складом  підземні  води  відносяться  до  натрієвого-калієвого-хлоридно-сульфатного  типу  з  сухим  залишком 6,6-12,0 г/л  та  показником  рН=6,6-8,4.  Живлення  водоносного  горизонту  здійснюється  за  рахунок водообміну  з  горизонтом  четвертинних  відкладів  і  інфільтрації  атмосферних  опадів.   Водоносний  горизонт  напірно-безнапірний.

У  районі  розташування  об’єкту  в останні роки по режимній мережі наглядових свердловин спостерігається сталий режим підземних вод з незначними коливаннями  на окремих ділянках де відбувається техногенне  змінення  режиму  підземних  вод  за  рахунок  інфільтрації  води  з  хвостосховищ. Район  відноситься  до 1  типу  за  підтоплюваністю.

Відповідно  додатка  Ж  ДБН А.2.1-1-2008  територія  віднесена  до  ІІІ  категорії  складності  грунтових  умов.

За  даними  сейсмічного  мікрорайонування  проектний  землетрус  складає  6  балів  за  шкалою  МСК-64,  максимальний розрахунковий – 8  балів.   Згідно з  матеріалів  проекту хвостосховище  «ІV  карта»  виконане  шляхом повторного  роз’єднання  існуючого хвостосховища  «Обꞌєднане»  на  хвостосховища  «І карта»  і    «ІV  карта».   Окрема  експлуатація  хвостосховищ  почалася  з  відмітки  136,0 м,  при  чому  вони  залишалися  спільною  гідротехнічною  спорудою.  Хвостосховище  «І карта» експлуатується  АТ «ПівдГЗК»,  «ІV  карта» – ПАТ "АрселорМіттал  Кривий  Ріг ".

Хвостосховище  складається з  первинної  дамби,  з  відміткою  гребеня  102,5 м  та  вторинних  дамб  обвалування  з  відмітками  108,0 м,  113,0 м,  119,0 м,                   125,0 м,  131,0 м,  136,0 м,  141,0 м, 146,0 м,  151,0 м,  156,0 м  і  161,0 м.  Дамби  обвалування  зміщені  по  відношенню  одна  до  одної  всередину  хвостосховища.  Первинна  дамба  складена  насипними  глинистими  грунтами  з  закріпленням  або  привантаженням  з  скельної розкривної  породи.   Дамби обвалування  з  відмітками  108,0 м,  113,0 м,  119,0 м, 125,0 м,  131,0 м  конструктивно являють собою  упорну  призму  з  скельної  розкривної  породи  та  екраном  з  суглинку,  з  кріпленням  верхового  укосу скельною  розкривною  породою.  Інші  вторинні  дамби  обвалування  відсипані  з  хвостів  з  закріпленням  відкосів  та  гребеня скельною  розкривною  породою.  Складування  хвостів  здійснюється  в  ємність  хвостосховища  з  відміткою  161,0 м.  Освітлена  вода  з  хвостосховищ  скидається в  ставок  оборотного  водопостачання  в  б. Грушувата,  звідки  насосною  станцією  оборотного  водопостачання  подається  в  оборотний  цикл  підприємства.

Для захисту  підземних  вод  від  забруднення  фільтраційними  водами  працюють  чотирнадцять  водознижуючих  свердловин.

У  2019  році  ДІ «УКРНДІВОДОКАНАЛПРОЕКТ»  було  виконане  «Заключение  по  отчету  о  состоянии  гидротехнических  сооружений  хвостового  хозяйства  и  необходимые  рекомендации  по  дальнейшей  эксплуатации  хвостохранилищ  «Миролюбовка»  и  «Четвертая  карта»  за  2018  год»;  шифр  130023-5,1а-0-ГР.ПЗ (Зак – 2018).   У  звіті  проведений  аналіз  основних  показників  роботи  хвостосховища,  стану  гребель,  спостереження  за  дренажною  системою  і  фільтраційним  режимом,  стану  аварійних ємностей і  ставку  зворотного  водопостачання.  У  висновку  зазначено,  що  при  дотриманні  рекомендацій ДІ «УКРНДІВОДОКАНАЛПРОЕКТ»,  стан  системи  гідротранспорту,   зворотнього  водопостачання  і  хвостосховища  можливо  вважати  задовільним.

Метою розробленого  проекту є збільшення  ємності  хвостосховища.  Збільшення  ємності передбачено виконати   нарощуванням  дамб  обвалування.

Зовнішні  дамби обвалування передбачено виконати  нарощуванням  всередину  хвостосховища  від  відмітки 166,0 м  до  відмітки  176,0 м в два  яруси.  Висота  ярусів нарощування  становить  5,0 м.  Відстань  між  осями  дамб  обвалування  передбачена  35,0м.  При  проектній відмітці  нарощування  176,0 м  максимальна  загальна висота  дамб  хвостосховища  становитиме  108,0 м.

Дамби  обвалування  запроектовані  у  вигляді  насипів,  що  виконуються  з  хвостів  з  кріпленням  гребня  та  верхового  укосу  скельними  розкривними  породами.  На  низовому  укосу  передбачене  влаштування  перехідного  шару з  дрібної  скельної  породи,  товщиною  0,5м,  з  подальшим  кріпленням  скельної  розкривною  породою,  товщиною  1,0м.

Закладення верхового  і  низового  укосів  прийняте 1:3;  ширина  дамби  по  гребню  прийнята  8,2м.

Для  можливості  нарощування  дамб  обвалування  технологією картового  намиву  проектом  передбачено  влаштування  внутрішніх  та  розділяючих дамб  з  відмітками гребню  170,5м  і  175,5 м,  а  також  внутрішніх  і  розділяючих  дамб  карти  «Південна»  з  відмітками  гребню  175,5 м  (паритетне  нарощування  АТ «ПівдГЗК»).  Карти  хвостосховища  передбачено  умовно  поділити  на  два  блоки:  південний  блок  карт – карти   №№ 1, 2, 3 та карта «Південна» з  відміткою  176,0 м;  північний блок карт – карти  №№ 4, 5, 6, 7.

Внутрішні  дамби  ярусів  нарощування  зводитимуться зі  скельної  розкривної  породи, з   закладанням  верхового  і  низового  укосів  1:1,5.  Дамби  відсипатимуться  з  влаштуванням  розворотних  майданчиків,  з  кроком  не  більше  75,0 м.  Ширина  дамб  по гребню  прийнята  7,0 м.

Для  можливості  обслуговування  проїзду  по  бермам  дамб  проектом  передбачене  влаштування  зꞌїздів, переїздів  та  розворотних  майданчиків.  Для  освітлення  дамб  сховища  проектом  передбачена  установка  освітлювальних  щогл.

Розділяючі  дамби  запроектовані двох  типів:

Тип 1 – відсипання  тіла  дамби з  хвостів,  з  закладенням  укосів  1:3;  з  шириною  по  гребню  5,5м;  з  кріпленням  укосів  скельною  розкривною  породою, товщиною   0,5м.  Ширина  дамби  по  гребню  складатиме  5,5м;

Тип 2 – дамби  зводитимуться  з  скельної  розкривної  породи,  з  шириною  по  верху  7,0м;  з  закладанням  верхового  і  низового  укосів  1:1,5.

Відмітки  гребенів  дамб  прийняті  при  ярусі  нарощування  171,0 м – 170,5 м (І черга  будівництва),  176,0 м – 175,5 м  (ІІ  черга  будівництва).

По  всіх  розділяючих   дамбах  передбачена  можливість  проїзду.

Розділяюча  дамба  між  «Південною»  і  «Північною» картами  являтиме  собою  насип  з  хвостів з  відміткою  гребню  175,5 м,  з  кріпленням гребню  та  верхового  укосу  скельною  розкривною  породою,  шаром 0,5 м,  з  закладанням  укосів  1:3.  Ширина дамби  по  гребню  становитиме  6,0 м.  Довжина  ділянки,  що  будуватиме  ПАТ  «АрселорМіттал Кривий Ріг»  по  договору  розділу  становитиме  105,05 м.

Дамба  в  районі  водоскидної  споруди  №6  запроектована  з послідовними відмітками  171,0 м  і  176,0 м, у вигляді насипу  з  хвостів  з  улаштуванням  упорної  призми  зі  скельної розкривної  породи,  з  закладанням  укосів  1:1.5,  з  кріпленням  гребенів  скельною  розкривною  породою  шаром  0,5 м,  з  улаштуванням  на  низовому  укосі  перехідного шару  з  дрібних  порід  скельної  розкривної  породи,  товщиною  0,5 м,  з  подальшим кріпленням,  товщиною  1,0 м.  Закладання  верхового і  низового  укосів  тіла  дамби з  хвостів – 1:3;  ширина по  гребню – 32,0 м. 

Струмененапрямні  дамби  запроектовані  з    відміткою  гребня  170,5 м                    (І черга  3 пусковий  комплекс)  і  175,5 м  (ІІ  черга  1  комплекс).

Для  можливості  спостереження  за  горизонтальними  і  вертикальними  зміщеннями  дамб  обвалування   і   контролю  кривої  депресії  в  тілі  дамб  обвалування  проектом  передбачена  установка  додаткової  контрольно – вимірювальної  апаратури  (КВА)  в  19  існуючих  створах на  кожному  ярусі.                  І  черга  будівництва – 20  кущів  КВА,  ІІ – черга – 18  кущів  КВА.  В  кожному  кущі  передбачається  встановити  по  одній  поверхневій  і  глибинній  плиті-марці;  для  спостережень  за  положенням  кривої  депресії  кожен  кущ  КВА  обладнується  пꞌєзометром.

Для  будівництва  дамб  хвостосховища  передбачено використовувати  наступні  місцеві  матеріали:

скельні  розкривні  породи  з  кар'єру  ПАТ  «АрселорМіттал Кривий Ріг»  - для  будівництва  внутрішніх  дамб,  кріплення  укосів,  гребнів і  зꞌїздів  дамб  обвалування  та розділяючих дамб;

щебінь  фракції  5-20мм,  одержаний  при  подрібненні  скельних  порід  розкриву для  кріплення  автодоріг  та  з’їздів;

щебінь  фракції  5-20мм, одержаний  при  подрібненні скельних  порід  для  влаштування  дренажів;

насипні  хвости – для  влаштування  конструктивних  елементів  дамб, обвалування,  підсипок,  обсипок;  щільністю  укладання не  менше 1,75 т/м3.

Скельна  розкривна  порода  виготовлюватиметься   у  вигляді  рваного  каменю,  що  одержується  при  вибухах  гірських  порід  при  розробці  карꞌєрів  ГЗК. Передбачено  використовувати  камінь  без  сортування,  при  наявності  не  менше  50%   від  загального обсягу  шматків  каменю  розмірами  більше  200мм;  крупність  матеріалу,  при  набросці  не більше  0,7 м,  повинна  бути  не  більше  0,75  товщини  відсипаємого  шару.  В  проекті  вказані  фізико технічні характеристики  породи і обмеження  щодо  домішків  в  розкривній  породі  інших  грунтів.

Щебінь  фракції  5-20 мм  повинен  мати  марку  по  міцності  не  нижче 1200,  морозостійкості – 300,  коефіцієнт  розмꞌякшуваності – 0,7 – 0,9.

Для  можливості  надійної  роботи дренажної  системи проектом  передбачена  реконструкція  дренажної  насосної  станцій  (ДНС)  №2.

Реконструкцією  ДНС №2  передбачено влаштування  випуску  в  існуючий  обвідний  канал.

Реконструкцією  дренажного  колектору  №1  передбачена  заміна  існуючої  ділянки  що  виконана  із  залізобетонних труб,  на  сталеві  труби 1220х12 мм.

Для  можливості  проїзду  передбачений  переїзд  через  колектор.

Для  можливості  випуску  води  з  карт  намиву  і  аварійного  випуску  води   проектом  передбачені  водовипускні  споруди.

Проектом  передбачено  три  типи  водовипускних  споруд:

Тип 1 – з  водоприймальною  шахтою  висотою 5,60 м та двома водовідвідними трубопроводами 1220х12;;

Тип 2 – у вигляді двох водовідвідних трубопроводів 1220х12;

Тип  3 – для  карти  «Південна»,  з  водоприймальною  шахтою  висотою 6,60 м та одним водовідвідним трубопроводом 1220х12.

Подача  пульпи  в  хвостосховище  здійснюється  системою  гідравлічного  транспорту  через  магістральні  пульпопроводи.  Схема  роботи  системи  гідротранспорту  хвостосховища  «ІV»  карта  розроблена з  урахуванням  можливості  одночасної  експлуатації  з  хвостосховищем  «Миролюбівка»  та  «Центральне»  (І черга  будівництва).

Режим  роботи  системи  напірного  гідротранспорту  не  допускає  перерв  або  зниження  подачі  пульпи.  Категорія  надійності  щодо  безперебійного  електропостачання  пульпонасосних  станцій  прийнята  І.

Тип  хвостосховища:  за  рельєфом  місцевості – ярове;  за  типом  основи – споруджене  на  корінних  грунтах;  за  конструкцією – з  огороджувальними  спорудами,  дреноване,  з пляжем,  багатосекційне;  за  способом спорудження – комбіноване,  з  влаштуванням  дамб  обвалування  насипним  методом  і  намиванням  упорної  призми  в  чаші  хвостосховища;  за  способом  заповнення – намивне  від  дамби до  ставка  та  з  картовим   намивом.

Нарощування  хвостосховища  передбачено  виконати  в  чотири  черги  будівництва.

При  проектуванні  були  виконані  розрахунки  стійкості  огороджувальних  споруд  (дамб  обвалування).  Розрахунки  виконувалися  кількома  програмами,  у  тому  числі  з  урахуванням  можливих  сейсмічних впливів.  Моделювання  сейсмічних  впливів  виконане  за  допомогою  акселерограм,  які  отримані  у складі  «Науково – технічний  звіт  «Сейсмічне мікрорайонування»,  що  виконаний  ТОВ «Фундаментстроймакс» для даного об’єкту.  Розрахунки  виконувалися  по  попередньо  визначеним  основним  створам  (перерізам).

За  розрахунками  стійкості,  при  нарощуванні  дамб  до  відмітки  171,0м,  отримані  наступні  мінімальні коефіцієнти  запасу  стійкості  S):  по  основному  поєднанню  навантажень  КS=1,524,  по  аварійному  поєднанню  навантажень  без  сейсміки - КS = 1,486,  по  аварійному  поєднанню  навантажень  з  урахуванням  сейсміки - КS=1,422;  до  відмітки  176,0 м – 1,513,  1,447  і  1,406  відповідно.  Дамби знаходитимуться  у стійкому  стані.

При  проектуванні  виконані  фільтраційні  розрахунки  по  всіх  розрахункових  створах  при  відмітках  нарощування  171,0м  і  176,0м  по  методу  установленої  фільтрації.  Отримані  за  розрахунками  градієнти  напору  не  перевищують  визначених критичних.

Виконані  розрахунки  напружено-деформованого  стану  гребля – основа.  За  розрахунками  напруження  і  деформації  тіла  греблі  і  основи  не  перевищують  нормативні.  За  розрахунками  осідання  і  зміщення гребель не  перевищують  нормативні.

Для  оцінки ситуації і можливих  небезпек  Малим  державним  підприємством  «ІНСТИТУТ  ПРОБЛЕМ УПРАВЛІННЯ  НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ»  був  виконаний  проект  «Реконструкція  хвостосховища  ІV  карта  з  нарощуванням  дамб  обвалування  до  відміток  +171,0 м  та  +176,0 м.  500026. Дніпропетровська  область, м. Кривий Ріг,  вул. Збагачувальна, 95 «Розрахунок  хвилі  прориву»  (шифр 13023.Р2-1а, 2-Р1),  Том 5).

Згідно  з  висновками  аварія  з  руйнуванням  дамби  на  хвостосховищі  класифікована  як аварія  першої  категорії  і  можлива  тільки  з  надзвичайних  обставин:  у  разі  диверсії,  стихійного  лиха – землетрусу силою  вище  розрахункового  або  зливи,  які  можуть  привести  до  переповнення  хвостосховища  та  переливу  води  через  гребінь  дамби,  що  може  викликати  створення  прорану  з  наступним  руйнуванням дамби;  збігу  кількох  обставин – таких  як  порив  напірного пульпопроводу і  стихійне  лихо.  Одним  з  головних  чинників  можливості  виникнення  прорану  є  кількість  води  в  ставку.

В  проекті  розроблений  розділ  забезпечення  надійності  та  безпеки,  у  якому передбачені  заходи  на  відповідність вимогам    ДБН В.1.2-14:2018  для  споруд  класу наслідків СС3  що  до  запобігання  можливості  виникнення  аварій.

Для  запобігання можливості  виникнення  прорану  проектом  передбачена  водоскидна споруда,  у  якій  також  передбачене  ручне  (не  залежне  від  енергопостачання)  відкривання  затворів.  Для  запобігання  ерозії  огороджуючих  дамб  передбачено  кріплення  скельною  розкривною породою  низового  укосу  огороджуючих  дамб.  Для  запобігання  прориву  пульпопроводів  проектом  передбачено виконання  пульпопроводів  з  нових  труб.

При  виконанні  проекту  виконані  дублюючі розрахунки стійкості  зовнішніх  дамб.

Проектом  передбачено  виконувати  постійний  контроль  стану  зовнішніх  дамб  і  дренажної  системи,  геотехнічний  контроль  щодо дотримання  проектної  технології намиву,  геодинамічний моніторинг  гідротехнічних  споруд,  технічні обстеження.  Перше  технічне  обстеження  стану  хвостосховища  передбачено виконати  після  завершення будівництва  першої  черги.

Водоскидна споруда №6.

Прольоти каркаса водоскидної споруди, розміри водоскидних колодязів, а також вибір їх висот виконано з урахуванням технологічних рішень.

Фундаментна плита водоскидної споруди запроектована монолітною залізобетонною з бетону кл. С20/25, марки по морозостійкості F200, по водонепроникності W8.

Каркас водоскидної споруди запроектований з металевих конструкцій прямокутної форми із розмірами в осях 12,0 м х 13,85 м і повною висотою 24,63 м. Шахти водоскидної споруди діаметром 1420 мм і глибиною 15,47 м запроектовані із металевих труб. Камери для колісних затворів запроектовані з монолітного залізобетону із внутрішніми розмірами 3,1 х 3,1 х 14,27) м.

Просторова жорсткість каркасної споруди передбачена у вигляді в’язей в горизонтальних і вертикальних площинах.

Для можливості обслуговування технологічного обладнання в споруді передбачений підвісний кран Q=1,0 т та електрична канатна таль Q=1,0 т. Для обслуговування і ремонту підвісного крану передбачена ремонтна площадка крана на відм. +5,200.

Огороджувальні конструкції стін водоскидної споруди запроектовані із профлиста НС35-100-0,8. Покриття споруди передбачено із профнастилу Н57- 750-0,7 по металевому каркасу.

Перекриття залізобетонних камер для затворів передбачено монолітним залізобетонним, а перекриття на відм. 0,000 для обслуговування шахт водоскидної споруди з просічно-витяжної сталі по металевим балкам.

Каркас службового мосту запроектований з металевих конструкцій шириною 2,85 м, довжиною 47,86 м і висотою 3,94 м. Фундаменти під опори службового мосту запроектовані стовбчастими із монолітного залізобетону. Огороджуючі конструкції стін службового мосту запроектовані із профлиста НС35-100-0,8.

Перекриття службового мосту передбачено з просічно-витяжної сталі по металевим балкам. Покриття - з профнастилу Н57-750-0,7 по металевим прогонам.

Камери засувок.

Камери засувок запроектовані напівзаглибленими квадратної форми з розмірами в осях 4,8 м х 4,8 м і висотою 6,13 м. Каркас виконаний з металевих стойок на стрічковому фундаменті. Просторова жорсткість конструкцій каркасу забезпечується вертикальними в’язями. Покриття камери - знімне з профлиста по металевим прогонам, стіни - профлист НС35-100-0,8.

До 2 та 5 пускового комплексу також входить влаштування опор повітряних ліній електропередачі та КТП-630/6/0,4 кВ.

Всі опори повітряних ліній електропередачі запроектовані у вигляді просторової металевої стойки. Фундамент під стійку запроектовано монолітним залізобетонним.

Фундаменти під КТП-630/6/0,4 кВ запроектовані збірними з бетонних фундаментних блоків по ДСТУ Б В.2.6-108:2010.

Кабельну естакаду від  РП-32 до  ПНС №2 і ПНС №4  запроектовано з просторових металевих ферм прольотом від 7,0 м до 12,0 м з спиранням на рішетчасті металеві стойки з прокатних профілів висотою. Фундаменти запроектовано пальового типу. Для захисту кабельної лінії від опадів та сонячного впливу по всій довжині естакади передбачено накриття з профнастилу по металевому каркасу.

Монолітні та збірні залізобетонні конструкції запроектовані з використанням арматури класів А400С та А240С за ДСТУ 3760:2019 та закладних деталей з гарячекатаних профілів та арматурної сталі.

Даним проектом передбачається реконструкція дренажної насосної станції № 2 з влаштуванням опор повітряних ліній електропередач (І черга, 8 пусковий комплекс).

Для ДНС передбачається реконструкція окремих частин наземної будівлі: встановлення люків на технологічні отвори в машинний зал та прийомний зумпф; встановлення воріт; встановлення підкранових балок; утеплення стін будівель; ремонт покриття даху будівель.

Для можливості обслуговування технологічного обладнання в будівлі ДНС № 2 передбачений кран 1-7,2-6-24-380-У3, Q=1,0 т

По розробленому  проекту  хвостосховища  «ІV  карта»  Українським державним  науково-дослідним проектно-вишукувальним інститутом «УКРНДІВодоканалпроект» у  2020  році  виконаний  «Науково-технічний супровід по проекту «Гірничий департамент. Шламове господарство. Рудозбагачувальна фабрика. Реконструкція хвостосховища «ІV карта» з нарощуванням дамб обвалування до відм. + 171,0 та + 176,0 м. 50026, Дніпропетровська область, м Кривий Ріг, вул. Збагачувальна, 95», шифр 13023.P2-1a,2.НТС,   відповідальний  виконавець  Гребан І.Л. (кваліфікаційний   сертифікат  серії  АР  №007526 від 07.05.13).

У  супроводі виконаний  детальний  аналіз  прийнятих проектних рішень,  проаналізовані  прийняті розрахункові  схеми  і  навантаження  та  впливи,  проаналізовані  результати  основного  і  дублюючого  розрахунків,  також  врахований  досвід  проектування виконання  реконструкцій  хвостосховищ  «Миролюбівка»,  «Центральне»,  «Об’єднане» та  інших.  Розглянуті  можливі  аварійні  ситуації  і  заходи  до їх  запобігання.

Матеріалами  супроводу  встановлено,  що  проектування  хвостосховища  виконане  відповідно  до  діючої  нормативної   документації  (ДБН В.2.4-5-2012,  СНиП 2.06.05-84,  ДБН В.1.2-14:2018)  з  урахуванням  досвіду що  мається.  Інженерно – геологічні  вишукування  виконані  з  урахуванням  вимог  ДБН А.2.1-1-2008.  При  реалізації  проектних  рішень  міцність  і  надійність  конструкцій  огороджувальних  дамб  хвостосховища  «ІV карта»,  при  виконанні  всіх  передбачених  проектом  заходів,  буде  забезпечена.

Для можливості спостереження за горизонтальними і вертикальними зміщеннями дамб обвалування, а також положенням кривої депресії в тілі дамб обвалування передбачена установка додаткової контрольно-вимірювальної апаратури у 19 існуючих створах:

І черга будівництва - 20 кущів КВА, в  тому числі: 18 кущів (1 пусковий комплекс) – на  відм. 171,0 м в створах №№ 2, 3, 4, 4а, 5, 6, 7, 8, 8а, 10, 10а, 11, 13, 13а, 13б, 14б, 14в, 14г; 2 кущі (3пусковий комплекс) – на відм. 171,0 та 176,0 м в створі № 15;

ІІ черга будівництва  – 17 кущів (1 пусковий комплекс) – на відм. 176,0 м в створах №№ 3, 4, 4а, 5, 6, 7, 8, 8а, 10, 10а, 11, 13, 13а, 13б, 14б, 14в, 14г.

КВА запроектована на кожному ярусі. В кожному кущі передбачається по одній поверхневій і глибинній плиті-марці, для спостереження за положенням кривої депресії кожен кущ КВА обладнаний п’єзометром. Проектом передбачається відновлення п’єзометрів.

Подача заданої кількості пульпи в хвостосховища проектом передбачаєтьсяено: за існуючою схемою гідротранспорту та за допомогою існуючих ґрунтових насосів, які встановлені в пульпонасосних станціях.

На хвостосховище «IV карта» пульпа подається магістральними пульпопроводами: від ПНС І підйому до ПНС II підйому; від ПНС II підйому до хвостосховища «IV карта».

Проектом передбачена заміна ділянок існуючих магістральних пульпопроводів від ПНС I підйому до ПНС II підйому (I черга будівництва, 1 пусковий комплекс):

пульпопроводу № 1 в ПК 8+50÷ПК35+50 з труб діаметром 1020х12 на труби діаметром 820х12 ДСТУ 8943:2019 (Lтр=2700 м);

пульпопроводу № 2 в ПК 8+50÷ПК35+50 з труб діаметром 1020х12 на труби діаметром 820х12 ДСТУ 8943:2019 (Lтр=2700 м);

пульпопроводу № 3 в ПК 9+50÷ПК 26  з труб діаметром 1020х12 на труби діаметром 820х12 ДСТУ 8943:2019 (Lтр=1650 м);

пульпопроводу № 4 в ПК 9+50÷ПК 13+50   та ПК 27÷ПК 36 з труб діаметром 1020х12 на труби діаметром 820х12 ДСТУ 8943:2019 (Lтр=400+900=1300 м).

Для замиву хвостосховища «IV карта» з відмітками 171,0 м та 176,0 м по всьому контуру, за виключенням дамби в районі водоскидної споруди № 6, проектом передбачена укладка розподільних пульпопроводів зі сталевих труб Ø 1220х12. Додатково в карту 5 прокладено розподільний пульпопровід Ø 820х12. Кожній карті, за виключенням карти 5, відповідає свій розподільний пульпопровід.

Прокладання пульповодів передбачено на залізобетонних ковзаючих опорах сідлоподібної форми, встановлених через 10 м. Замив кожного ярусу передбачається через випуски діаметром 600 мм вварені в нижню частину розподільного пульповоду діаметром 1200 мм через 75 м.

Для обслуговування пульповодів в кожній карті або через 500 м по трасі пульповодів запроектовані перехідні металеві містки. Уздовж пульповодів для їх обслуговування запроектовані експлуатаційні автодороги.

Проектом передбачається укладка розподільчих пульповодів з труб ГОСТ 10704-91 діаметром 1220х12, 1020х12, 820х12, 630х12.

Для запобігання забруднення поверхневих і підземних вод служить існуюча дренажна система. Всі дренажні та фільтраційні води повертаються в оборотний цикл.

Реконструкцію дренажної насосної станції передбачено виконати:

ДНС №2 - І черга будівництва, 8 пусковий комплекс.

В якості насосного обладнання в ДНС № 2 прийнято два занурювані насосні агрегати «мокрого» встановлення (1 робочий, 1 резервний) «Wilo FA 08.52W».

При нарощуванні хвостосховища «IV карта» до відмітки 176,0 м зберігається існуюча схема оборотного водопостачання зі скиданням освітленої води існуючими водовідвідними трубопроводами в став оборотного водопостачання в балці Грушувата.

Освітлення технологічної води у хвостосховищі забезпечується в відстійному ставку хвостосховища, що утворюється в чаші хвостосховища в процесі технологічного замиву. Проектна місткість відстійного ставка в хвостосховищі визначається виходячи з умови ступеня освітлення води і покриття водою (з урахуванням розрахункових ухилів надводного і підводного пляжів) частини чаші хвостосховища для запобігання запилення хвостів.

Ємність ставка прийнята з умови освітлення оборотної води до вмісту завислих часток 1000 мг/л. Максимальна глибина води в ставку в районі водоскидної споруди передбачається не більше 2-3 м. Розрахунковий обсяг відстійного ставка - 1,0 млн. м3.

Скидання освітленої води з хвостосховища «IV карта» передбачене через водоскидну споруду № 6.

Водоскид запроектований на прийом освітленої оборотної води у кількості 7,03 м3/с (25290,5 м3/годину), при цьому мінімальний рівень в ставку освітлення хвостосховища становить 163,90 м, а максимальний - 174,50 м. Розрахунковий переливний шар води - 0,40 м, при загальному водозливному фронті - 15,10 м (перелив води передбачений з двох сторін в кожну з шахт колодязя).

Шахти водоскиду у кількості 6 шт. передбачаються зі сталевих труб діаметром Ø 1400мм. Для прийому та відводу води з хвостосховища в кожній з шахт водоскиду з двох сторін влаштовані водозливні вікна.

Від водоскидної споруди № 6 прокладаються 2 нитки водовідвідних трубопроводів діаметром 1200 мм. Водовідвідні трубопроводи проходять через тіло огороджувальної дамби (підземна ділянка) та виходять на денну поверхню (наземна прокладка).

Став оборотного водопостачання в балці Грушувата використовується для збору і доосвітлення води з хвостосховищ АТ «ПівдГЗК» та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» з подальшою подачею її в оборотний цикл підприємств. Оборотне водопостачання ГЗК здійснюється за замкнутою схемою.

Із збагачувальної фабрики оборотна вода надходить в хвостосховище у вигляді пульпи. Повернення оборотної води на збагачувальні фабрики передбачено за схемою, що складається з двох ділянок:

Перша - відведення освітленої води з хвостосховища в став оборотного водопостачання в б. Грушувата (здійснюється водоскидною спорудою з водовідвідними трубопроводами).

Друга - подача оборотної води на ГЗК зі ставку оборотного водопостачання в б. Грушувата існуючою НОВ-2. В даний час НОВ-2 обладнана 7 насосами марки Д6300/80.

Подача заданої витрати оборотної води забезпечується при роботі 5-ти насосів та 2-х резервних, що відповідає І категорії надійності.

Для можливості подачі заданої кількості оборотної води споживачам додаткових заходів не потрібно.

Тампонаж водоскидної споруди № 5 передбачений в І черзі будівництва, 4 пусковому комплексі.

Ділянка водовідвідних труб від існуючої водоскидної споруди №5 діаметром 1200 мм, що проходять під дамбою, підлягає тампонуванню після введення в експлуатацію водоскидної споруди №6.

Тампонаж передбачається шляхом технологічного замиву. Замив колодязя проводиться під час намиву карти №7 ярусу намиву з відміткою 171,0 м.

Для замиву передбачено випуск із сталевих труб діаметром 219х8 мм, що укладається по службовому містку водоскидної споруди №5. Після замиву колодязя і водовідвідних труб підземної ділянки виконується демонтаж верхньої будови водоскидної споруди та демонтаж сталевих труб діаметром 219х8 мм.

Основними споживачами електроенергії по хвостосховищу «IV карта» є: електродвигуни для приводу насосів дренажних насосних станцій (ДНС-1,2) та існуючих пульпонасосних станцій (ПНС № 1, 2, 3, 4),  електродвигуни для приводу гвинтових підйомників колісних затворів та засувок водоскидної споруди №6 та зовнішнє електроосвітлення. Всі електродвигуни постачаються комплектно з технологічним устаткуванням.

Проектом передбачено реконструкцію існуючої ПЛ-67 (6кВ) та перестановку опор з відм. 119,0 м на відм. 125,0 м в районі південної частини хвостосховища. При реконструкції ПЛ-67 передбачено встановлення через кожні 100 м індикаторів пошкодження повітряної лінії ASTROНN для візуального контролю стану ПЛ- 6кВ.

При цьому, реконструкція лінії виконується металевими опорами на відповідних залізобетонних фундаментах. В якості проміжних і анкерних опор застосовані нові індивідуальні металеві опори висотою 9-11 м. Існуючі опори типу СВ-105 підлягають демонтажу. Опори встановлюються на залізобетонні фундаменти.

Реконструйована лінія ПЛ-6 кВ виконується алюмінєвими (А) проводами з поперечним перерізом 50мм2.

Електропостачання ДНС-2 виконано від КТП-100/6/0,4 повітряними лініями ПЛІ-0,4кВ. ПЛІ-0,4кВ передбачено ізольованим проводом СІП-5нг перетином 4х25 мм2.

Для електропостачання в І черзі (2 пусковий комплекс) водоскидної споруди №6 згідно технічних умов на електропостачання, проектом передбачено врізку в існуючу ПЛ-6 кВ освітлення хвостосховища. Повітряна лінія, що проектується виконується металевими опорами на відповідних залізобетонних фундаментах. В якості проміжних і анкерних опор застосовані нові індивідуальні металеві опори висотою 9-11 м.

Біля камери з засувками водоскидної споруди №6 в І черзі (2 пусковий комплекс) передбачено спорудження комплектної трансформаторної підстанції кіоскового типу КТП-63/6/0,4 кВ з силовим трансформатором потужністю 63 кВА. КТП з повітряними введенням на стороні вищої напруги та виведенням на стороні нижчої напруги. На опорі в місці підключення КТП передбачено влаштування роз’єднувача. Живлення проектованої КТП-63/6/0,4 кВ виконано від проектованої ПЛ-6кВ.

Електропостачання водоскидної споруди №6 та камери з засувками виконано від КТП-63/6/0,4 повітряними лініями ПЛІ-0,4кВ. ПЛІ-0,4кВ передбачено ізольованим проводом СІП-5нг перетином не менше 4х25 мм2.

В якості проміжних і анкерних опор застосовані нові індивідуальні металеві опори висотою 9-11 м.

Для обліку і контролю за енергоспоживанням на комбінаті встановлено комплекс технічних засобів. Електричні лічильники для вимірювання активної та реактивної електроенергії встановлені в комірках 6кВ живильних підстанцій. Облік передбачено в КТП-6/0,4, що проектуються на стороні 0,4кВ.

Проектом передбачається робоче та аварійне електричне освітлення дренажної насосної станції №2, водоскидної споруди №6 та ПСУ-6/0,4 кВ на ПНС-4, а також переносне електроосвітлення.

Для керування й автоматизації роботи насосів НА1, НА2 в ДНС-1 та ДНС- 2 прийняті шафи керування, які відповідають наступним вимогам: мікропроцесорну логіку керування насосними агрегатами; розрахована на керування двома насосними агрегатами з електродвигунами ідентичної номінальної потужності; захист електродвигуна від перевантаження, перегріву, короткого замикання, обриву/перекосу фаз; керування насосними агрегатами в двох режимах - автоматичному (підтримка рівня по сигналу датчика рівня) та ручному з можливістю керування насосними агрегатами по місцю (опробування); світлова індикація стану насоса, показання датчика рівня, сигналізація аварійного режиму; автоматичний запуск насоса (який знаходиться в режимі очікування) у разі перелив.

У проекті в І черзі (5 пусковий комплекс) передбачається реконструкція зовнішнього електроосвітлення при нарощуванні дамб хвостосховища «IV карта» до відмітки 176,0 м. Для освітлення дамб хвостосховища до відмітки. 176,0 м проектом передбачається перенесення існуючих освітлювальних щогл висотою 21м з відм. 161 м на відм. 171,0 м в кількості 10 шт.

Світлотехнічне обладнання (прожектори Ж020-600-005 LTP, HORUS- 400MT-ST, автоматичні вимикачі, ящики ЯУО), кабельно-провідникова продукція підлягає заміні, а металоконструкції самих щогл використовуються існуючі.

Нижчі відмітки дамби хвостосховища не освітлюються.

Об'єкт в цілому забезпечений системами телефонізації, автоматизації, радіофікації, сигналізації, диспетчеризації в повному обсязі, додаткових умов по організації систем зв'язку не передбачається.

Об'ємно-планувальні і конструктивні рішення будівель і споруд прийняті з урахуванням їх техніко-економічної доцільності, відповідності технологічним процесам, застосування уніфікованих елементів, конструкцій і деталей.

По  зауваженням  експертизи надані  додаткові  матеріали і в  проектну  документацію  внесені  доповнення  і  зміни до креслень відповідно до нормативних вимог. По конструкціям  дамб  виконані  додаткові розрахунки стійкості,  розроблені додаткові   заходи  що  до  запобігання  небезпекам  та  виникненням   аварій,  вказані  терміни проведення  обстежень,  розроблений  супровід  та інше.  

 

 

Розділи